Den franska revolutionen innebar kamp mot den kristna tron. Eden till folket skulle sväras – annars gällde inte bara att man i god ordning blev dekapiterad genom dr Joseph Guillotines uppfinning (som var i bruk till 1981…) utan också kunde bli ihjälslagen så där utan vidare. Septrembisering kallades denna den första massiva kristendomsmassakern i Europa efter 300-talets början (då när t ex Lucia avrättades) i september 1792. Men det kristendomsfientliga har varit en betydande underström och om den har gällt en de flestas oförmåga att tala om den.
Nå, nu ska det inte få firas gudstjänster i Jönköpings län och vi bör i detta län förbereda oss på att det inte blir fysiska gudstjänster i advent och jul. Modéus I, Modéus II och Åke Bonnier har samrått. Modéus II anar att de skarpa reglerna snart nog också gäller i Kronobergs och Kalmar län. De tycks gälla i Västmanland.
Modéus II är inte de stora ordens man. Han ser det ”som svårt” att samla människor till offentliga gudstjänster och församlingsverksamhet. Nöden är uppfinningarnas moder. Nu ska det ordnas ”ställföreträdande gudstjänster”. Men de nya direktiven vad gäller gudstjänster i Jönköpings län är klara: inga stora, inga små, inga långa, inga korta, inga inomhus och inga utomhus. Ställföreträdande gudstjänster är nog sådant som måste till för att undvika permitteringar., Tror jag, tralala.
Det måste bli dumt när Modéuspojkarna och Åke ska hantera den skarpa situationen. De är skapta sådana. Nu tycker ni jag tar i? Alls icke. Modéus II skriver: ”Som luthersk kyrka har vi en grundläggande tillit till samhället och dess företrädare.” Läs detta en gång till! ”Som luthersk kyrka har vi en grundläggande tillit till samhället och dess företrädare.”
Nu är det år 1933 i Tyskland och där finns en luthersk majoritetskyrka. Vi vet exakt vart det Modéus II får ur sig ledde till då. Man kan efter år 1945 inte resonera som Modéus II. Jag säger inte mer. Men Modéus II får passa sig så han inte hämtas till rättegång i Nürnberg, för det var sådant som dömdes där.
Kyrkklockorna ska kunna användas för att markera bönen, heter det. Jaja. Markera bön? Vad säger Frälsaren om sådant. Mt 6:6. Men hav tröst! ”Ni och stiftets församlingar är inneslutna i min förbön.” Bara den som kommer från Jönköping kan trycka ut sig så. Inneslutna i! Jag tror att vi egentligen inte ska ge så mycket för hans förbön. Antagligen ber han inte bättre än vi andra – för biskopar har nog i nuvarande läge inte på ett särskilt sätt tumme med Gud. Min tro är klen. Tron på biskopar alltså. Vad Herren själv håller på med är en helt annan sak. Där vilar jag i tro även om min bön är klen.
För den delen finns det korkade kyrkoherdar också. Och ett icke obetydligt antal begåvade. Men vad ska väl i tider som dessa de begåvade kunna uträtta? (jfr Ps 11:3)
I dag ska jag ta mig till stormarknaden för att spionera. Är det mycket folk där? Ska jag gå på krogen i kväll och beställa ”alkohol” fram till 22? För det går ju. Men sitta i kyrkbänk går alltså inte! Pansarkapten lärde mig följande från kassan på Systembolaget:
– Leg, tack.
– Men jag är 41 år!
– Vi får inte sälja efter 22.