Dagsländor

Sub specie aeternitatis

Generad på momangen

Ibland tänker jag att det inte finns något att slända om. Men jag blir alltid sorgligt överraskad. Som när Torsdagsdepressionen kommer eller som när texter från Antjeborg letar sig fram till mig. Det tar ett par dagar att hantera eländet. Torsdagsdepressionen lyfter fram att någon som heter Levengood ger tröst på morgonen. Denna tröst finns nu i bokform. Det är ”Tankar för dagen”-inslag som bokifierats. Men hallå? I den programformen är det allmän religion, för att inte säga allmänreligion, som är ärendet. Det betyder att Levengodd erbjuder en tröst utan Jesus, ”kärringatröst” som vi gammalkyrkliga säger. Och detta blir stort…

Kokta fläsket stekt

Brutal är insikten, men Jonas Eek blir nog aldrig biskop. Hans ledartexter avslöjar att han är kritisk. Då är det karriärklippt. Ingen cathedra väntar på att han ska sätta sig på den, när han nu sätter sig på Makthavarna. Har Eek inte rätt i sak? Obetingat. Både när han skriver om konfirmandarbetets faktiska kris och om det decimerade kyrkomötet. Jag har sålunda läst Torsdagsdepressionen och hela torsdagen försökt hantera det tillstånd jag alltid hamnar i på torsdagar. Ett förstår jag. Det kokta fläsket är stekt i flera kyrkliga sammanhang. Jag förstod att s, posk och c förhandlat om sammansättningen av det…

Multireligionsledarna samlar sig ihop med Antje – eller tvärtom

Antje är på G. Jag läste henne på Twitter och där fanns en möjlighet att få hennes budskap översatt till svenska. Det fann jag underhållande. Ni får texten i de två versionerna: Today, I joined diverse faith leaders & committed to creating a “Multi-religious Council of Leaders” with  @religions4peace  &  @Refugees . The Council will combine the resources of religions & #UNHCR to address root causes of conflict & displacement, & support peace & inclusivity. Översatt från engelska av – ja, av vem är mer oklart men jag antar att det är en så kallad Google Translation! Håll i er….

Vardagsidiotin

Jag firar min namnsdag med att fundera över vardagsidioti. Vardagsidioti är just vardaglig och idiotisk, i den mening varje helklassiker har kännedom om. Grekiskans Idiotos betyder ”vanlig, menig”. Vardagsidiotin är på så vis en självbekräftande ordning; vardaglig och vanlig. Detta är hela dess väsen. Vardagsidiotin slår till på ett självklart sätt. Någon har läst en bok eller flera och gillar författaren, men måste markera: ”jag håller inte med hennom om allt”. Men hallå! Är det ens säkert att jag själv håller med mig om allt? Kanske jag läst den eftertänksamma Svensk Pastoraltidskrift och tvingats ompröva något jag tänkt tidigare? Ni…

Knäredisering

Kyrklig Samlings ordförande frågade: ”Vad tänker du på när jag säger Knäred?” Svaret var enkelt, tyckte jag: ”Sixten Block”. Det var naturligtvis rätt svar, eftersom jag verkligen tänkte på Sixten vid ortsnamnet ”Knäred”, men det var likväl på något sätt fel.  Rätt svar handlade om en händelse den 30 september 1849. Utifrån denna händelse kan nu svenska språket kompletteras med ordet ”knäredisera”. Lägg det på minnet, ja mer. Använd ordet i samspråk och för att förstå hur illa det kan gå – och går. Knärediseringen pågår i Svenska kyrkan. Detta begrepp kan vi använda om vi inte vill svänga oss med…

Ska följaktligen avslås

En kyrkokristen välsignas återkommande av präster, som är vigda för att välsigna. Benedictus benedicat. Till skillnad från ”ärlig svensk” i allmänhet kan följaktligen en kyrkokristen inte bli förbannad över tillvarons försmädligheter. En kyrkokristen blir uppbragt. Det är viktigt att hålla detta i minne. Det är också viktigt att öva sig i uppbragthetens ädla konst, inte bara rycka på axlarna och likt prästen och leviten bara gå förbi. Jag anspelar på berättelsen om den barmhärtige sybariten eller vad han nu kallas… Ska man bli uppbragt av Överklagandenämndens beslut (ÖN 2019/47)? Man behöver inte bli. Det är nämligen, håll i er, Svenska…

Omskakande

Olika teman ställer sig på kö för att bli sländade, men nu fick ett förtur. Att mannen, som haft en hög position i en församling i Kronobergs län, på sannolika skäl häktats av Göta hovrätt, efter att i tingsrätten undgått häktning, väcker tankar. Misstanken gäller upprepade våldtäkter mot barn. Efter beslutet inställde sig den misstänkte på polisstationen i Växjö. Varför häktning? Det finns risk att mannen med den höga kyrkliga positionen undanröjer bevis eller försvårar utredningen. Kyrkoherden har inte gått att nå när Sveriges television försökt få en kommentar. Det noteras. Den aktuella kyrkoherden har annars inte i olika sammanhang…

Rent principiellt…

Så här i koranbränningstider vill det till att tänka principiellt. Polismyndigheten har inte gett något tillstånd till koranbränning. Skälen är tydligen två: det kan bli våldsamma protester mot brännandet och brännarna och brännarna kan inte garantera att det inte kommer fler än 50. Tänker någon principiellt (men varför ska man?) är då den frihet att i brutala former yppa sin mening om en bok ifrågasatt. Om några nazister blir arga, får jag alltså inte bränna Hitlers Mein Kampf i Hägglunds utgåva? Men det är väl polisens sak att värna att också brutala yttringar av motstånd mot islam kan äga rum?…

Gudstjänstoptimism

Efter gårdagen, IBAPABD, behöver vi lite gudstjänstoptimism, eller vad det nu är. Domprosten Ulfvebrand predikade för de fåtaliga riksdagsledamöter som trotsat Coronan för att ta sig till Storkyrkan i förrgår. Jag läste domprostens predikan och beslöt mig för att söka namnet över alla namn i hans text. Jesus alltså. ”No result” – men Jesu bergspredikan anfördes. Då slog den teologiska bildningen till mig. Kraftfullt. Detta med ”allt vad ni vill” var en utbredd vishet hos greker och romare, Seneca till exempel. Och sedan tog de judiska lärde över maximen om nästankärlek från grekerna, vi ser det t ex i Tobits…

Tankar en internationell högtidsdag

Denna internationella högtidsdag, IBAPABD, numera på fast datum efter en förvirring för några år sedan, då det var svårt att fatta vilken dag som var första tisdagen i september redan innan ölhävandet, kunde vi meditera över prästämbetet och bråka om definitioner. Jag gör inte så. Inte i år. Inte denna dag. Jag grottar inte heller ner mig om Ahmed, som vi kunde se i filmen i går kväll. Hur blir det för Ahmed i Marocko, när hans nu konstaterat smalare hundar (med innegångsförbud på grund av islam!) är döda? År och vänner skifta… Apostaten kommer på distans till den präst…

Avmytologiseringsprojekt på G

Jag har gått in för avmytologisering, inspirerad av domprosten Meakin i Växjö. Han ägnar sig åt sysslan och drar hyendet av lasten för att sedan lägga tillbaka hyendet lite försiktigt. Jag vill för egen del gå mer handfast fram med avmytologiseringsprojektet. Vi börjar i USA. Vår vän Carl R. Trueman ser en ”ecclesiastical apocalypse” hota. Om jag förstår honom rätt är det alltför många som gillat de digitala gudstjänsterna. Man kan sitta med en kopp kaffe (sic!) i soffan och se. Men problemet är eukaristien: ta emot något fysiskt förutsätter fysisk närvaro. Och för den delen kan inte skärmen hålla…

Revolutionerande teologisk metod presenteras!

Jag har kommit på en ny och revolutionerande metod för att bedriva teologiskt arbete. Kanske väntar hedersdoktorat i Oxford, Princeton och Gregorianum i Rom? Eller i Fort Wayne och Menighetsfakulteten samt i Åbo? Eftersom insikten vanns vid läsning av text från det gamla Danmark (läs: Skåne) kan också Köpenhamn ligga väl till. Jag ser mig själv höljd i ärebetygelser. Under, kippande efter andan, under all denna ära ligger jag, den metodologiske förnyaren. Jag ställde inte frågan Cur Deus homo? (homo betyder människa, man kan i tider som dessa inte vara tydlig nog!), men metoden fungerar lika väl på den. Jag…

Red Alert denna söndag!

Alla vet att International Buy A Priest A Beer-Day firas den 9 september. Dagens viktiga angelägenhet blir då att medmänskligt fråga var prästen befinner sig på onsdag, så att dagen kan firas. På en pub? Hemma i väntan på öl? Saken behöver utrönas när vi firar gudstjänst IRL idag. Öl kan inte drickas digitalt, om ni undrar. Den kan inte drickas digitalt – också om ni inte undrar.

Lite korståg kan väl inte skada – eller?

Jag funderar mycket – och det är på sitt sätt ett litet korståg – över vad som får sägas och hur det kan bli hets mot folkgrupp om någon bränner en bok. Jag tycker inte böcker ska brännas. Men hets mot folkgrupp? Är kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn* då att definiera som folkgrupp eller bara som en sexuellt avvikande minoritet? Här behövs klarhet. Enklast är nog att låta hetsen vara något mer kvalificerat, ungefär hets av det slag som i filmen med samma titel och Stig Järrel som sadistisk lektor.  Att vi fått en självcensur i frågor som handlar om islam är väl uppenbart. Om någon…

För lite, för sent och därför fel!

Modéus II begick sig i Torsdagsdepressionen. Han ville att vi skulle tala kyrkosyn. Ärrade kyrkligt förnyade kämpar sade då vid sig själva: ”När den gossen gick i kortbyxor, förde vi samtalet om kyrkosyn – men vi var fel och därför var det vi sa också fel. Nu får ni skylla er själva. För just nu är det inte kyrkosynen det handlar om.” Detta sagt måste frågan ställas så allvarligt som Jonas Eek ställer den i Torsdagsdepressionens ledare. ”Vad har ni sagt?” Modéus II sitter som ärkebiskopens ersättare i kyrkostyrelsen. Det samtal han pläderar för, måste han väl talat för i styrelsen…

Säga som det är?

Det bedrägligt tvetydiga och det uppenbara lurendrejeriet gör mig uppbragt. Det sägs att upploppen i Malmö (Rosengård) inte var religiöst motiverade. Den som kan lite arabiska hörde slagorden. Men har man bestämt sig för att islam är fredens religion kan man förstås inte höra ens när det ropas högt. Det är som om Charlie Hebdo-attentatet (morden!) aldrig inträffat eller som om Hagia Sofia inte blivit moské i år. Är det dock inte uppenbart att två tankevärldar står emot varandra och vore det inte lika bra att tala öppet om detta? Allah har ingen son, som bekant. Kyrkan har drabbats av…

Funderingar om coronan av en expert. Jag själv.

70+ blev en riskgrupp i Corona-tid, hette det. Metoden var att avläsa ett medicinskt förhållande statistiskt. Det är ingen självklar metod. Uppenbarligen är det flera i lägre åldrar som hamnat i respirator (särskilt under de första månaderna, när läkekonsten visste ännu mycket mindre om sjukdomen än nu). Efterhand bedömdes problemen efter respiratorvård vara en faktor att väga in. Det gjorde t ex att jag, trots beslut om saken, likväl inte hamnade i respirator. För egen del tror jag att förböner härvidlag spelat en osynlig men viktig roll. Tack! Men ålder är en faktor. På äldreboendet Furuliden i Moheda upptäcktes 11…

Den demoniska godheten

Jag kunde kanske också skriva ”den banala godheten”. Som Antje fick till det finns det ett överskott av godhet i världen. Jag funderar fortfarande på den meningen. Ska jag påminna om hur hon skrev på twitter? ”Gud ger gåvan att odla hopp också i svåra situationer. Det finns ett överskott av godhet i vår värld, trots all ondska. Vi kan och är fria att öka på detta överskott.” Överskott betyder väl meritum på teologiskt latin. Och vad detta meritum går ut på, bör jag nog fråga professor Hallonsten, som kan kyrkofadern Augustinus och en hel del just om detta. Men…

Logiskt

Malmö FF mötte Djurgården. På MFF-sektionen hade en ensam djurgårdssupporter hamnat. Djurgården gjorde det första målet. På MFF-sektionen var det helt tyst, men djurgårdaren reste sig och lyfte jublande sina händer (jfr sv ps 292:1). Tystnaden på sektionen i övrigt var – öronbedövande. MFF-arna tittade på djurgårdaren. Så hörs efter en lång stunds tystnad en malmöitisk stämma: ”Sicken fubbik, gå på fotboll i en sån rockajävel.” Det är det Malmö som var, den stad som inte lät sig imponeras eller bekommas av något. Jag förstår att vi inte är där längre. Och djurgårdare med flera i Stockholm, som ser stora belopp…

Satsa på fel kamel

Inslaget om Ahmed på fredagsmorgonen i statstelevisionen ville jag fundera över. Att islam är en mer hederlig och logisk religion än kristendomen kan man tänka. Det beror, menar jag, på att den har ett mänskligt ursprung; Muhammed satt och kompilerade ihop just detta logiska. Gud som är Fader och Son och Helig Ande är inte så enkel att lägga under sig – och det är inte meningen heller. Ahmed redogjorde i korthet för att han börjat tveka inför trinitetsteologin och kristologin, det där att Jesus från Nasaret är det utlovade Messias, Kristus. Det har större andar gjort, för här möter trons…