Eländesforskning – och en pigg idé

Camilla Lif skrämde mig. Inte detta att hon varit med i Facebook-gruppen ”Vi som stöttar Anders Tegnell & Co.” Men att hon lämnade gruppen när hon fick kritik! Dessutom tänker hon sig vara ”representant” i Coronautredningen och ska samla in exempel från Svenska kyrkans hanterande av pandemin. Det kommer att bli en fantastisk uppräkning av duktighet på längden och bredden, på höjden och djupet. För oss, som tänkt en utredning med vassa frågor, blir det nog inget. 

Jag skulle vilja veta vad som händer när ett pastorat på tre månader inte firat mässa. Hur har då själva Livet i nejden tagit skada? Firar vi inte mässan för att världen ska leva? Hur har världen det då, när Kyrkan inte firar? Hur utreder man denna grundläggande fråga? 

I detta perspektiv tycks de insatser som bedrivits diakonalt närmast lite larviga, mer till för givaren än för mottagaren. Men goda gärningar får ett högt reklamvärde, precis det Frälsaren opponerade sig emot. 

I grunden är det mesta kört. Så säger vi inte. Vi kallar det ”den nya normaliteten”. -5,5% i gudstjänstdeltagande? Ingen fara! Den nya normaliteten! 

SAS-kaptenen, som blir av med jobbet, hör det högre kleresiet hälsa den nya världen och dess betingelser med entusiasm. ”Klimatet”, ropar de. Hans problem handlar om en ekonomisk omställning. Han behöver spara och där ser han 7-8000:- varje år vars nytta han kan ifrågasätta, vare sig han ränt i kyrkan vareviga söndag eller inte. 

SAS-kaptenen slutar hålla sig med dagstidning också. Fler besparingar. Och då bevakar ingen vad översåtarna tar sig till… Det hör också till den nya normaliteten, den där vi köper kläder i andrahand och minskar på konsumtionen rakt av. Bara tomater när det är säsong, morötter annars. Och hemestrar år ut och år in, ty Sverige har mycket att erbjuda. Vi slipper se fransmännen äta grodlår på så vis. Att inskränkningarna inte gäller kyrkoledningen, ekumeniskt aktiv world wide, vet inte flygkaptenen. Men det är alltså inte en omständighet som fått henne att ompröva sitt beslut.

Kyrkoledningen har inte gjort särskilt mycket för att ge tips för församlingarbetet. Jag kan ge ett!

I en rätt normal församling finns 15 personer som självisolerat sig. Så kan det inte fortsätta. Förbindelsen med församlingen tunnas ut alldeles för mycket så kommer vi till någon nystart i september kanske detta folk är borta. Kyrkoherden utmanar då gudstjänstfirarna: 

”Vi behöver nystarta lite försiktigt. Jag vill att ni ska läsa Bengt Pleijels bok Lev i Petrus ihop med någon som valt att leva isolerat de senaste månaderna. Bestäm ihop så får ni varsin bok. Det är en kort läsning, en oas, varje dag och så ringer ni varandra ett par gånger i veckan och funderar ihop. Jag kan skaffa böcker, som blir en gåva från församlingen. Fundera. Och det gäller också oss som firar gudstjänst. Vi startar en vecka in i augusti och håller på till i mitten av september. Det blir en annorlunda terminsstart,  men det blir i varje fall en start!”

 Gåva från församlingen eller ett verktyg för församlingsarbete? Köper man 10 ex kostar boken 100:- styck. Det är ett ingenting när man jämför med lönekostnaderna i ett pastorat (där ingen trots allt permitterats). Gaudete Förlag i Helsingborg tar man kontakt med – enklast så här: anna@malmberg.org

Men nu ska ni köpa fler än 10 ex och då skriver ni till förlagschefen och frågar om priset för den mängd böcker ni behöver. Det kan bara bli bättre. Boken kostar för enstaka ex 130:-

Slå till! För nu gäller det att ta tag i det som riskerar att gå förlorat. Det behövs kanske fler än 30 böcker om arbetslaget också ska läsa… Om vi inte satsar snabbt och målmedvetet, när ska vi göra det?

Fortsätter eländestiden i höst behövs nya pigga idéer. Men också de kritiska frågorna. Varför ställde så många om genom att ställa in gudstjänstlivet, fast detta oftast inte (aldrig en vanlig söndag!) samlat 50 personer. Vad avslöjades därmed? Och varför var biskoparna så tysta om det innevarande eländet och hanteringen av det?

I England menade klosterfolket att vanligt kyrkfolk skulle ha hjälp i sin isolering av klostererfarenheterna, det där med disciplin, schema för dagen och umgängelse med Jesus. Blir det en eländeshöst, får vi skissa på detta också. Givet att uppgivenheten inte blivit grundvillkor för folk.