Pass upp: virtuella tron blir gnostisk

Vår vän Frasse varnade för den virtuella tron. Denna virtuella tro – utan gemenskap, utan kyrka och utan sakrament – kan omvandlas till en gnostisk relation, en gudsrelation utan Guds folk. Gudlösheten kan i praktiken te sig som from. Men den är inte ”familjär” på något sätt och därför är den farlig. Gud blev människa för att umgås i en mänsklig gemenskap, Guds familj När tiden var inne kunde annars ha varit i en tid när Gud blivit virtuell. Så var det inte. Så är det inte. Så får det inte bli.

Jag fattar att en del kyrkoherdar tänker sig, att anknytningen till kyrkorummet ska säkras. Jag kommer att tänka på dem som samlade vykort på kyrkor landet runt, men faktiskt aldrig själva firade gudstjänst i kyrkorummen. Inte i något enda. Samlandet av vykort var den sista anknytningen till det kyrkliga. Antagligen dog samlarna sedan, det brukar gå så till, och samlingen av vykort slängdes. Rätta mig om jag har fel. Så går det med samlingar av ölunderlägg och kapsyler också… Eller blir det Blocket? 

Jag har i mer än 50 år förstått att en kyrkobyggnad besitter en egen och annorlunda kraft också för den som inte nyttjar det byggnaden kom till för. Men utan det som huset verkligen ska innehålla – förlåtelse, liv och välsignelse – blir det efter ett tag inget särskilt med huset – mer än heliga minnen. De bleknar. Kanske kan de fortleva så pass att horder med turister vandrar runt och tittar på dem. Inte mera.

I Växjö stift är en hoper gudstjänster med det orwellska nyspråket omställda. Det visar sig kvickt vilka präster som är Präster och vilka som är något annat. I Knäckebröhults pastorat (som heter något annat) är vi välkomna att ”fira Gudstjänst med oss via Radio Knäckebröhult”. Därtill sitter någon i kyrkan och ber ”för världen, för bygden och oss själva”. Dessutom körs terrorringningen med hjälp av kyrkklockor kl 17: ”Stanna upp i steget och be en bön för nära och kära, sjuka, sörjande, sjukvårdspersonal och beslutsfattare”. Så patetiskt! Inte ett ord om hur vi rätteligen ber. Det det manas till är nog mer besvärjelse än bedjande. Och jag har nu läst annonsen från just det pastoratet. Jag glömde att gudstjänsten från i går från och med i dag kan ses på pastoratets hemsida. Är det en synd att bli uppgiven inför vad vi bevittnar? 

Antje ska vi kanske inte säga så mycket om. Jag noterar att hon på liberalteologiskt vis inte kan säga något om Jesus ens i påskveckan. Nä, Antje och jag är inte ett i tron. I grunden inte ett! Det är det värsta som kan sägas. Om henne. Ska inte Växjö domkapitel gripa in nu och sätta ens skriftlig varning på mig för att det jag nu skrivit ”skulle kunna komma att uppfattas” som att jag menar att Antje är en heretiker? Vi får se. Om domkapitlet ingenting gör, kanske kapitlet instämmer och menar att inslaget visar en enkel skolkurator på grundskolans högstadium i full gärning? https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12581430

Vart ska detta barka vart? Jag kollade ett pastorat i ett annat stift än Växjö. På hemsidan fanns en spalt som hederligt nog hade rubriken ”Inställt (gäller tills vidare)”:

Alla offentliga gudstjänster.

Konserter.

Barngrupperna Babysång, Kyrkspanarna, Lysmask och Skutt.

Ungdomsgruppen 

Barn- och ungdomskörer.

Vuxenkörer.

Gemenskapsträff.

Pysselkväll.

Rocka sockorna.

Mindful meditation och Meditation.

Kyrklunch i X församlingshem.

Kyrklunch i Y församlingsgård.

Lunchträffen i Z församlingsgård.

Onsdagscafé i Å församlingshem.

Gemenskap i Z

Z samvarogrupp i Z församlingsgård.

Samtal om tro och liv i Z församlingsgård.

Ä kyrkliga syförening.

Trivselkväll i Å församlingshem.

Trivselkväll i Z församlingsgård.

Andakter på äldreboenden/vårdinrättningar.

Är det 50 anställda i pastoratet? Kyrkorna tycks hålla öppet 11-15 i stora slängar. När kommer permitteringarna? Eller blir det uppsägningar direkt på grund av arbetsbrist? Om de inte kommer – vilken slutsats ska vi då dra? Att det egentligen aldrig utförs något arbete i pastoratet och att indragningarna därför inte påverkar de anställda?

Gick man in på Moheda pastorat på Facebook morgonen efter den misstänkta mordbranden, dvs i går, såg man kyrkoherden till synes oberörd av det vi andra funderade över, markera att det var andra söndagen i påsktiden. Inte ett ord om dem som förlorat sina bostäder och inte ett ord om de misstänkta gärningsmännen. Vi får väl vara glada över att Moheda nämndes i tv. Men konstigt att de sa, att Moheda ligger norr om Alvesta när det  egentligen är så, att Alvesta ligger söder om Moheda. På twitter hade Uddo Ullman angett ett par möjliga förklaringar till attentatet. Hans kommentar klassificerades av ”Lina, redaktör” som ”vidrig”. I blixtbelysning förstod jag varför Svenska kyrkan inte kan evangelisera svenska folket. Pimpinetta fröknar har aldrig kunnat det. Förkristen mission tarvas mer manlig men förbjuden humor. Den vidriga! Polemikern Paulus tar vi förstås avstånd från, plump humor eller ett vidrigt försök att vara rolig. Gal 5:12. Missionera kunde han dock…

Gott folk. Det mesta talar för att det mesta är kört vad Svenska kyrkan anbelangar. Hon har hamnat i rövarhänder. Jag återkommer till temat. Köp Athansius-pins och markera avståndet medan det finns tid! Ställ frågan i dessa tider: Hur ska intensivvård av Kyrkan bedrivas?