I biskopars porrbransch

Veckovill. Jag vaknade i går och tänkte att det var måndag och att det skulle sländas. Nu var det tisdag. Jag sländade extra. Lika bra att göra ett påhak i dag då.

Nu tror jag de står där med byxorna nere, de glada Pride-entusiasterna i Växjö. Det ska vi tacka Kvinnojourerna för. ”Roks kvinno- och tjejjourer möter återkommande kvinnor och tjejer som berättar att det sexuella våld de blivit utsatta för är direkt hämtat från våldsporren.” När Wejryd och Modéus II, som framstående företrädare för Svenska kyrkan agerar, vet tjejerna på vems sida de egentligen står. Ska kyrkfolket låtsas inte förstå? Eller värre? Är kyrkfolket så vid sidan av allt att detta folk verkligen inte fattar? Inte ens fattar vad Själafienden vill åstadkomma – också på kroppens område? Har prästerna lärt sig hålla tyst så pass att detta förhållningssätt till och med låst deras matintag (som det kan bli när käkarna bits ihop kraftfullt), varför svältdöden väntar?

Nej. Jag moraliserar inte. Ta RFSL, med avgörande inflytande på ”regnbågsrörelsen”, och dess principprogram. https://www.rfsl.se/om-oss/organisation/styrdokument/ Människor har rätt att ta del av pornografiska skildringar och vill inte att våldsporren ska kunna förbjudas. BDSM ska väl göra alla lyckliga. ”Slå mig”, sa masochisten. ”Nej” sa sadisten.

Tydligen är biskopar rätt inne i porrbranschen. Biskopen Wadensjö medgav, att han tittat på porr och det var filmen När det gick för kyrkoherden han med intresse följt. Då var vi några som skrattade. Gladporren är rätt långt ifrån det Wejryd och Modéus II vill ägna sig åt. Wejryd tycks inte ha några särskilda synpunkter. Med sådant ”är det som det är” hette det på Facebook Växjö domkyrkas reklam för kyrkans synlighet under Pride. För Modéus II handlar det hela om solidaritet. Jag undrar det, jag. Med vem? Solidaritet med utsatta kvinnor? Bara i teorin. För när han ställer upp och pridear på, är det dessa kvinnor som blir offer. Det vore faktiskt rätt befriande med rejäla biskopar, som visste vad Synden ställer till med och inte bara dessa slätkammade och läppalätta förträfflighetsambassadörer. Det är min åsikt och jag respekterar den.

Grundtipset är att de finkristna inte har pejl på vad Synden är och gör mot människor. ”Vi har varit naiv”, som statsmannen sa. Biskopars kallelse är en annan. Guds barn ska med all brutalitet kunna se och säga hur det går till i den fallna världen. Saken bättras inte av statsrådet Tenje eller en diakonkandidat, som på samma fb-sida torgför sin sexuella läggning. Han kan bli vigd. En kv*nn*pr*stm*st*nd*r* inte. Detta finner jag egendomligt-. Medge att Facebook från Växjö domkyrka berättar mer än vi vill veta.

Ring eller mejla Västerås stift och be att få överlevnadsguiden för kristna queekids Under regnbågen står du inte ensam. C.S. Lewis hade inte blivit riktigt glad över att hans böcker om Narnia blir alibi under slagordet ”Garderober kan leda till magiska världar där du får vara den du känner att du är”. Nu står det inte i bibeln att homosexualitet är fel, får jag veta. Varför inte? Därför att ordet homosexualitet inte finns i bibeln, det är ett ord från 1800-talet!” Då tycks saken klar. Vad står om automobiler i den Heliga Skrift? Ingenting. Alltså finns bilen inte. Då kan den väl inte heller göra några klimatavtryck? Varför går numera kristendom så väl ihop med intellektuell sörja? Svara mig!

Frågan i den lilla broschyren leder till ytterligare förvirring. ”Är du en tje eller kille?” Svaret kan vara både ja och nej – med det föreslagna svaret: ”Är du?” Eller ”Tänker du att det bara finns killar eller tjejer och att man kan se sådant?”. Det tänker jag. Men det kan svaras mer resolut: ”Det har du inte med att göra!” Eller vänligare i frågeform: ”Varför behöver du veta?” Västerås stifts biskop Einar Billing, vad hade du sagt om detta och vad hade biskopinnan Gerda Billing sagt? Hade någon av dem funderat över hur gudsmänniskan , dvs den som tillhör Gud (2 Tim 3:17), kan bli fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar?

Är ett problem, inte det grundläggande men ett problem, att den så kallade ledningen inte kan förstå läget i världen mer än endels? Enfaldigt nog.

Jag tar gärna Göteborgs stift när nu kyrkoherden och kyrkorådets ordförande i Spekeröd Ucklums församling helt sonika struntar i stiftets rekommendation och sitter kvar. Stiftets rapport ses som ”undermålig”, där fick stiftsprosten och kontraktsprosten en riktig tjottablängare. Men, hallå! Kan kyrkoherden säga så? Att kyrkorådets ordförande är vald i demokratisk ordning av kyrkofullmäktige, kan vi förmoda och då kan stiftet inte göra så mycket. Men bestämmer kyrkoherde Hansson att han ska sitta kvar över de tre månader där han inte behöver någon behörighetsprövning? Hast Du mir gesehen. Ryktet går, fama est, att stiftet har behörighetsprövat honom utan problem! Med stiftets godkännande (domkapitlet!) är det bara att köra på. Detta var en nyhet som Torsdagsdepressionen missat. Spekeröd Ucklum går inte emot stiftets rekommendation. Stiftet rekommenderar – Hans Hansson! Skicka in lite mer pengar till Kyrklig Samling för denna nyhetsförmedling. Utan denna slända hade ni inte förstått själva obegripligheten.

Romani sunt insani, heter det i Asterix. ”De är inte riktigt kloka, romarna!! Ord att sätta på denna galenskap kommer Kyrklig samlings samarbetsråd att få vid nästa sammanträde. Professor Mats Alvesson ska sammanfatta relevant organisationsforskning. Dessvärre tror jag att det kommer att bli mycket roligt – men bara dissiderande kan ta till sig denna svarta humor. Våra sammanhang är sålunda lämplig plats för att lyssna på professorn. Då upprörs nog de finkristna. Gladlynta svartrockar är det värsta de vet i Modehuset och på stiftskanslierna. Det är dem ett större problem än biskopar som ståller sig på våldsporrens sida eller sådana som förför de unga med hjälp av kyrkoavgiftsmedel.

Ärkebiskop Olof Sundby och biskop Sven Lindegård hade inte varit glada om de sett vad som pågår. Inte heller ärkebiskop Bertil Werkström, biskop Bertil Gärtner, biskop Bo Giertz, biskop Martin Lindström eller biskop Biörn Fjärstedt för att nämna några jag haft måltidsgemenskap med. De hade nog med mig sagt att detta inte kan hålla eftersom det inte är apostoliskt. De hade kläm på att det som är evangeliskt är apostoliskt och därmed katolskt. Allt annat inte!