Konferensfunderingar

På Kulturkonferensen rekapitulerade jag vad som timat i Sverige. Det blir lätt så, när man kommer på lite hälsosamt avstånd. Hur det gick i Greifswald? Vi får se. Det sades mig, att jag borde komma och leverera en kritisk föreläsningsserie om det kyrkliga läget, kanske med frågan vad som kommer efter knäredisringen av kyrkolivet. Kyrkobyggnaderna står kvar. Vad kommer de att används till? Blir de helt enkelt kulturhus? Jag lovade inte att föreläsa i Greifswald, men sa att jag skulle fråga min fru. Det uppfattade jag att han som kommit till mig med föreläsningsönskemålet menade var onödigt… Vi får helt enkelt se hur det blir. Kanske något svenskt universitet slår till i stället eller ska jag ta föreläsningsserien både här och där?  

När jag blir konferenstrött ser jag mig alltså likt Lots hustru tillbaka. 

Kyrkoherde Tisell kunde i söndags meddela att det var Kanelbullens dag men också Mikaelidagen. Dessutom visste han berätta, att Paulus var konservativ, men Petrus lyssnade efter Guds röst. Allt var rent. (Apg 10) Utifrån den insikten har Svenska kyrkan infört kv*nnl*g* pr*st*r och äktenskap mellan två av samma kön. Vi lyssnade, det måste ha varit budskapets korta mening, på änglarna. Och så firade man allt detta i Råda församling. Jesus sades det inte mycket om, men Gud. Och kyrkoherden visste alltså vad Gud vill, eftersom Petrus i en änglasyn förstått allt. Paulus hade nog inte, så uppfattades budskapet, på grund av konservatism fattat rätt. Tisell i Råda har.

Nu kan puristen invända att fråga om mat är en annan fråga än frågan om Kyrkans ämbete och frågan om hur Gud instiftat äktenskapet. Men då bör puristen tillsägas att hålla käften. Kyrkoherden sitter som 2:e vice ordförande i Kyrkostyrelsen ty kyrkoherde Tisell är C och fin. Han måtte väl veta vad han utsäger i sin förkunnelse och måste väl vara en man att lita på? Alternativet är att kyrkoherden i största allmänhet är kort om huvudet och fabulerar i stället för att utlägga Guds Ord rent och klart. Jag tror att den kristligaste förklaringen är att kyrkoherde Daniel Tisell är mångsidigt obegåvad.

Kent Wisti, Olausson från Älmhult ni vet, lovade bjuda mig på middag om jag var i Lund någon gång och hade en timme över. En (1) timme! Då talar vi väl lunch. Coronan ställde till med elände så middagen (vad den än är eller skulle kunna tänkas vara) har gjort att jag inte varit i Lund. Men Wisti far runt. Han har läst Höga Visan och blivit konstnärligt pilsk. Då är det enkelt att påstå att ”Kyrkan”jobbat för lite med det som handlar om sexualitet. 

Han har en nymålad utställning på sex-temat. Den har tagits emot väl ,där den visats. Nu visas den i Alvesta. Den djupare andliga läsningen av Höga Visan, den som mystiker ägnat sig åt och fått insikter de delat med oss andra, de fåkunniga, är  nu ersatt av det pubertala bläddrandet efter sådant som kan tolkas pornografiskt. Men Wisti ärr fin. Han var årets förnyare och precis nu har han fått 50 000:- från IM. Richard Söderberg, som satt i juryn, sjöng ”Du är min hela värld” för Kent. Priset delas ut till någon som gjort viktiga medmänskliga insatser och/eller har väckt opinion mot våld, förtryck, rasism eller orättvisor. Då vet vi och gratulerar inte bara Kent Wisti utan oss själva också. Bäva månde orättvisorna. Jag har ju sagt att det våras för kv*nn*pr*stm*tst*nd*rn*. Nu är det slut på alla orättvisa beskyllningar och tillmälen. Wisti håller rent.

Endast i en infantiliserad kultur kan Karin Coxner stiga fram som ”mötesledare” ihop med en söt liten flicka. Det är en underlig roll i en underlig roll. Ämbetet är ett ingenting. Små flickor kan ha det!  https://www.svtplay.se/video/28436165/gudstjanst/gudstjanst-avsnitt-34-3?start=auto Den som vill se att vi är grundligt oense om ämbetet, kan titta och tänka över söndagens gudstjänst men kanske också över vad som hänt i Göteborgs stift.

Antje har svarat på frågan ”Vad gör digitaliseringen med mig som människa?”. Det var nämligen en diagitaliseringsdag; konfreens alltså. Jag vet inte vad hon svarade, frågan kan göras hur konferenskomplicerad som helst. Men i sak är det enkelt. Digitaliseringen kan inte gör något med oss som inte Synden redan gjort. Sa hon det? Det betvivlar jag. Det råa men sanna svaret är inte ett svar av det slag som konferensvärlden uppskattar

Antje trädde också fram på twitter inför den gångna helgen: ”

Låt oss be för alla synliga och osynliga änglar. De som beskyddar och vårdar, värnar värdigheten, skadas i lagens tjänst, påminner om Gud.”

Detta var fel tänkt. Vi kan lovsjunga ihop med änglar, men inte be för dem. Jag antar det beror på att att vi har fullt upp med att be för mycket annat. Jag skrev: ”Antje, Antje! Nu blev det väl ändå fel?” Det skulle jag inte skrivit. En invandrare hoppade på mig. Mitt agerande var ”sorgligt” och patriarkalt. Jag tänkte att invandraren kanske hade svårt med språket men förklaringen är nog att han är diakon och beteendevetare. En beteendevetare kan bete sig lite hur som helst, antar jag. Några av mina böcker har han nog inte läst. Han känner mig inte. Han går till kamp mot en myling. Och självklart till attack mot alla som ställer innehållsfrågor om den rätta läran. Invandraren kommer från Holland. Är de lite extra nedriga i Nederländerna? Eller är det bara sådana de är till sin holländska natur, präglad av trist reformert lära?

Nå, om Antjes änglateologi har det sagts, att hon verkar tänka som vanliga svenska tonåringar. Den nytestamentlige exegeten markerade också. Det blev fel och det är ingen patriarkal härskarteknik att påpeka det. Fel i läran kan leda hur fel som helst.

Konferensen gör mig trött. Men inte bara konferensen…