Ni som är väl informerade genom dagsländorna ser också ett mönster av mörkanden och ovilja att i den öppna folkkyrkan tala öppet. Uppdrag Granskning avslöjade denna ovilja att tala och ni vet ju vad professor Gustaf Wingren skrev för nu rätt länge sedan:
Kyrkan ”vilar odiskutabelt på sändning. Där står en Herre som sänder. Stode icke Kristus där vid kyrkans begynnelse med sin befallning, skulle det icke finnas någon kyrka, varken i Sverige eller i något annat land. Och det är ingen självklarhet att kyrkan skall vara kvar i Sverige för all framtid. Är hon kvar, så beror det uteslutande på att det finns människor som lyder – och lyder Kristus. Annars är hon borta. Men hur skall lydnad för Kristi stiftelse kunna garanteras av en demokratisk ordning? Man kan på demokratisk väg naturligtvis lika gärna komma till beslutet att stryka Kristi stiftelse och i stället etablera den kult folkets flertal önskar. Det demokratiska resonemanget är, när det appliceras på kyrkan, icke ett problemfritt resonemang.” (Gustaf Wingren, Demokrati i folkkyrkan, Gleerups, Lund 1963, s 32) Jag måste upprepa. Gustaf ogillade mig, vilket i sammanhanget bara talar till hans fördel!
Gustaf Wingren fortsätter: ”Föreställer man sig, att den svenska kyrkans kris enbart ligger i dragkampen mellan en politiserande folkkyrklighet och en sekterisk högkyrklighet, då glömmer man, att man själv också är något, en stum och lam som nu kallas ut ur sitt gömsle.” (aa s 55)
Det är TYSTNADEN som är farlig – och kyrkofientlig. Det är Uppdrag Granskning som inte släpper sitt grepp om mig. Så nog skulle en rejäl undersökning av den nu avgångne Hans von Schreebs lägenhetsaffär behövas. Jag tror att affären kommit till med all ackuratess, säg inget annat. 10 parkeringsplatser har de förtroendevalda dock, när det mesta andra gemensamma är borta… Girigheten ter sig ibland småsint och löjlig, men sådan är girighetens själva natur och därför föredras skymningen. Miljonerna ryker för församlingen, men för förtroendevalda gäller att p-avgifter inbesparas! Om von Schreebs lägenhetsaffär ska nog Per Blomquists omdöme visa sig korrekt, ”inte olaglig men olämplig”. Advokat har ju varit inkallad för att skriva ihop en fiffig lösning. Men det finns väl också klarsynta åklagare?
Stockholms-Plusset talade öppet om sin frustration. Det var inte en dag för tidigt. Många vet att skumrask pågår, men att våra fina kyrkopolitiker sitter rätt tryggt med sina skurkstreck. Få journalister vill veta och än färre kan veta. Redaktionerna satsar inte resurser på att bevaka Svenska kyrkan, som annars är den lilla låda, som med ett enkelt handgrepp kan öppnas och visa det svenska samhället i miniaty Det kund, vara av intresse. Torsdagsdepressionen sammanfattar: https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/biskop-overvagde-tvangsforvaltning-av-forsamling?check_logged_in=1 Den lilla omständigheten att Skarpnäck utgör ett typfall, som Plusset borde granska, vill jag särskilt peka på. Många katastrofer inträffar därför att de ansvariga inväntar, tuggar snus och tänker på annat, som man kan säga.
Ska vi nu vara noga, är det inte ”Kyrkans” hemliga affärer utan kyrkopolitikernas girighet vi begluttar. Den insikten gör mig egentligen inte mindre moloken när det nu varit kyrkoval. Det är genom detta val vi får de kyrkopolitiker vi alls inte förtjänar mer än som syndastraff. Syster Kerstin hade då på sitt saktmodiga sätt konstaterat, att synderna måste vara många och svåra. Jag säger inte emot. Men jag har ett tillägg: Det är NI som blir lurade. Göran Åstrrand, som fiffigt fick möjlighet till en fin lägenhet av S:t Johannes församling, fick också Ärkebiskopens Stefansmedalj, ett förtjänsttecken som utdelas ”till högt förtjänta medlemmar i Svenska kyrkan för en utomordentlig insats i kyrkan”. Lägenhet och medalj, jo jag tackar. Och vi kritiker kunde naturligtvis enkelt avfärdas – då som kv*nn*pr*stm*tst*nd*r* och alltid som ”dörrstängande elitkristna”. Ljugeriet var inte utan värde. Det är trollkarlens trick att få människor att titta åt ett annat håll än det där tricket utfördes. Att kyrkoherden i S:t Johannes, dr Catharina Segerbank gjorde en slät figur som snäll tant i tv överraskade mig. Jag trodde henne om mer. Att diakonen Christer Schwartz vid 74 års ålder är så pigg att han kan sitta uppe och tala med folk som uppsöker honom, gladde mig. Man får vara glad åt det lilla för att hantera äcklet och äckelkänslorna så här efter kyrkoval.
På tal om advokater dyker väl typexemplet Skarpnäck upp i all sin nakenhet. Advokaten Per Magnusson, Magnusson Minds, menade,att de anställda skulle lida men om hela handlingen , dvs arbetsplatsundersökningen, röjdes. Advokaten menade att uppgifterna i arbetsplatsundersökningen endast får röjas ”om det står klart att något men för den enskilde inte uppstår”. Och så kommer det bästa av allt för det fall att arbetsplatsundersökningenskulle kunna läsas: ”ETT SÅDANT RÖJANDE SKULLE KUNNA MEDFÖRA MEN I FORM AV REPRESSALIER FRÅN DE SOM EVENTUELLT KRITISERATS”. Datorn själv bestämde om versalerna! Repressalierna exemplifieras: ”ogrundade uppsägningar eller annan otillbörlig särbehandling på arbetsplatsen”. Så beskrivs arbetsmiljön och cheferna i Skarpnäck av kyrkorådets advokat i skrivelse till Överklagandenämnden den 7 maj i år. Domkapitlet vet. Men vad gör kapitllet och Plusset då? Blir Skarpnäck en parallell till S:t Johannes, där Pluset vet men inget gör – eller uppfattar att han inget kan göra? Anmäl till polis och/eller till arbetsmiljöverket, för där ska brottslighet hanteras om det kyrkliga systemet visar sig otillräckligt!
Jag har hittills inte vecklat ut resonemangen om Mikael Brun. Han förvandlas i det norska kyrkolivet från person till symbol, förtingligas alltså. Det beror på att han tänker och talar FEL. Så borde han inte kunna hanteras om vi talar kristlighet, men förvånad blir jag inte. Lögnens fader kan man alltid lita på i den meningen att HAN (obs, mina feministiska vänner!) alltid ljuger passligt. Har vi inte fått herdar som med vapen i hand (kräklan) ska försvara oss? Själva frågan kan uppfattas som ett skämt. Ingen som är helt hederlig kan bli biskop, inte i Sverige, inte I Norge. Frågan är bara hur djupt ohederligheten sitter och hur väl den maskeras under all episkopal ståt.
Jag får återkomma till Norges affärer men först är det nog Anton Härder, stiftsstyrelsens i Växjö 1 v ordförande som är först till rakning. Anton är fin alltså. ”Såsse” säger dom på Östermalm om sådana som Anton. Anton och hans polare tror på hoppets och solidaritetens kraft. Har de läst Klenells bok om Bananrepubliken Sverige? Det var kanske en stygg fråga? https://www.smp.se/debatt/hopp-solidaritet-och-gemenskap-darfor-engagerar-vi-oss-i-kyrkovalet/
Nu läser jag vad som gäller sådana som mig: ”Det är oacceptabelt att det fortfarande finns präster som inte vill viga samkönade par eller samarbeta med kvinnliga kollegor.” Läs meningen en gång till! ”Det är oacceptabelt att det fortfarande finns präster som inte vill viga samkönade par eller samarbeta med kvinnliga kollegor.”
Det finns alltså somliga människor som det är oacceptabelt att de fortfarande existerar. Vad tänker Anton göra åt den saken, som Adolf eller Pol Pot? Det är, vi läser innantill, oacceptabelt att de fortfarande finns! Jag kan förstås fråga för vem – men uppenbarligen för Anton Härder så vi behöver inte tjafsa. Sedan när är det oacceptabelt? 1958 var det inte alls så och skulle inte bli, ”så länge vårt demokratiska statsskick består” . Det skulle alltså finns utrymme för dem som inte trodde reformen, det var vad ecklesiastikministern Edenman (som varit nazist innan han blev socialdemokrat och bytte namn, säger inget mera…) framhöll. NÄR blev förhållandet oacceptabelt och vad säger då detta om vårt demokratiska statsskick. Klenells bok igen! Anton har en del att berätta för oss nu! Men har han inte begått ett hatbrott nu? Vad säger åklagarkammaren i Växjö?
Anton går loss för att förklara varför han och hans polare engagerar sig i kyrkovalet. Man kunde tänka att det beror på goda arvoden, anseende och så. Tydligen inte. ”Vi socialdemokrater står upp för en kyrka som sätter människan först – en kyrka som är till för alla.” Själva tankegången på det inkluderande är, som vi pålästa vet, den totalitära grundbulten i den fascistiska och den nationalsocialistiska världsförståelsen. Just för att den totala lösningen är så allomfattande, måste dess fiender utrotas. Fråga Mussolini om ni inte tror mig. Men vad är det för ”kyrka” som sätter människan och inte Människosonen först. Den gamla Västgöta-lagen angav: ”Kristus är främst i vår lag”, inte någon annan. Detta kanske är grundproblemet när Svenska kyrkan definieras som ”en demokratisk folkkyrka”? Vart tog Kyrkans Herre vägen då? Förpassad ut i marginalen? Han – och hans anhang, lärjungarna, gudstjänstfirarna, Guds eget folk på plats? Det är sedan gammalt att Han och hans anhang ska vara just i marginalen. Martyrerna kan berätta mera!
Kyrkovalet? En fars förstås. Och 13 521 fick se sina röster bortkastade på grund av 2%-spärren. Med den spärr som först föreslogs hade ungefär 30 000 fått se sina röster behandlas på samma sätt. Vi kallar detta en öppen demokratisk kyrka där din röst räknas. Räknas bort!