Svenska kyrkans centrala nivå är församlingen. Grabbarna Grus på Barometern/OT:s ledarsida fick till det! https://www.barometern.se/ledare/skogen-aktivismen-och-makten-har-ar-konflikterna-i-kyrkovalet/ Centrala nivån är lokal! Just så är det.
Annars botaniserar jag i den kyrkopolitiska klokskapen och ser mestadels vanvett. Och en myckenhet stabil okunskap. En uppsättning politiker som talar om ett kyrkosystem kommunalpolitiken lik. Fast med fler fagra ord försedd! Om Kyrkan i egentlig mening har de inget att säga. Aftonbladets Anders Lindberg torgförde att trons innehåll är biskoparnas sak. ”Valet handlar inte om själva tron. Svenska kyrkans lära tolkas av biskoparna. Det är viktigt att veta. Kyrkovalet handlar om hur själva kyrkan ska styras och frågor om arbetsmiljö, pengar och hur resurser ska fördelas.” Kyrkopolitikerna alltså har hand om det andra. Märkte ni? Ingen plats för det gudstjänstfirande folket, de myndiga kristna? https://www.aftonbladet.se/ledare/a/rPoo2l/sd-anvander-kyrkan-som-brackjarn-mot-abortratten Själva tron – som om tron någonsin skulle vara ”själv”!
Jag har läst https://folkhemmetopinion.se/artiklar/2021-09-13-rosta-ungt-i-kyrkovalet
Alla har exakt lika rätt att påverka hur vår framtida svenska kyrka ska se ut, skriver SSU-ombudsmannen. Det spelar ingensom helst roll om jag aldrig varit aktiv i min hemförsamling eller ”går på gudstjänst varje söndag”. Det är väl rätt som konstaterande – bortsett från att jag aldrig skulle tala om ”rätt”, snarare om ”ansvar”, men vi har ingen graderad rösträtt. Alla röstar utifrån penningpåsen, dvs kyrkoavgiften. Men jag gå väl noga taget aldrig på gudstjänst. På konsert, på fotboll, på teater går jag. Till Kyrkan går jag och på plats i kyrkorummet deltar jag i gudstjänsten, sitter, står och går fram till kommunionen. Jag är ju inte publik utan hör till det trons folk som synligt ÄR Kyrkan på plats. Att ombudsmannen Palmér inte tar upp den lilla tänkbara komplikationen att Kyrkan har en Herre, går jag inte in på här.
Nu vore ombudsmannen inte ombudsman om han inte måste luras lite också. Sverigedemokrater och Frimodig kyrka ska buntas ihop. ”Dessa nomineringsgrupper försvarar kv*nn*pr*stm*tst*nd*r*, strider för att präster ska få neka samkönade par att viga sig, och vill att Svenska kyrkan ska sluta hjälpa icke-kristna människor som lever i utsatthet.” Detta är rakt av inte sant och jag blir generad. Jag menar, att alla som vill viga sig gott kan få göra det. Vi lever i ett på papperet fritt land. Det är inte denna frihet jag diskuterar. Jag undrar över vad ett äktenskap egentligen är. För att skapa klarhet, ska inte samer som är laestadianer försvaras?
Att Alternativ för Sverige kallas ”neonazister” och att dessa neonazister har en människosyn ”direkt hämtad från fel sida av historien” noterar jag. Men vilken sakinformation ger ombudsmannen mig? ”En röst på oss är en röst för en folkkyrka som finns för alla, oavsett vart i livet eller på trons väg du befinner dig.” Vart? Min dotter är utbildad svensklärare, jag lider med henne! VAR heter det, befintlig plats. Och ska vi tala om avlivande av oönskade, de gamla nazisternas paradgren, är väl svensk lag inte i sak annorlunda? Jag talar nu för oss som överlevt rondskålen. Det har inte alla.
Vad är alltså en röst på socialdemokraterna? Den kan vara mycket tydligen: ”Men framför allt är det en röst mot de mörka krafter som vill splittra och stänga ute, och för en kyrka som vill bidra till ett öppet samhälle för alla.” Det finns goda socialdemokrater, och så finns det uppenbarligen socialdemokratiska ombudsmän.
Jag var för att unga skulle få rösta i kyrkovalet. 15 år och genomgången konfirmationsundervisning, föreslog jag. Detta hade kanske motiverat en undervisning inte bara i troslära och kristenliv utan också i kyrkokunskap och ansvarstagande. På så sätt hade vi fått välinformerade unga röstande. Nu blev det 16 år och många 16-åringar är inte konfirmerade. Jag gitter inte ringa och fråga de unga SSU-are som undertecknat ombudsmannens drapa om de som kyrkomöteskandidater verkligen är konfirmerade. Junie Ek, Växjö stift, nöter inte kyrkbänken i onödan dock. Hon sa så i tv. I kyrkomötet fick vi med en passus om att den som delar ut Herrens Heliga Nattvard ska vara döpt och konfirmerad. Så beslöts. Gruppledaren (S), Torgny Larsson gav mig en utskällning på självaste Riksgatan. Han hade nämligen ordnat en medverkande till mässan som skulle avsluta det s k kyrkomötet och hon var inte konfirmerad. Nu fick stiftet problem och hon var tyligen ledsen. Mitt fel var vad det s k kyrkomötet beslutat! Nå, bestämmelsen har ändrats. Nu är det så gulligt med små barn som distribuerar…
Naturligtvis är talet om den öppna folkyrkan en chimär, för att uttrycka sig försiktigt. Ställ frågor och meditera över svar eller uteblivna svar:
Ska församlingen vara öppen och välkomnande för:
* Kritiker av talet om en öppen folkkyrka som finns till för alla, med invändningen att detta strider mot Nya testamentets kyrkosyn och ersätter bekännelsen till Kristus med tomma floskler?
* Sådana som vill begränsa kyrkans verksamhet till de få?
* Sådana som uppenbart – enligt mallen – är ”mörka krafter”?
* Kv*nnopr*stm*tst*nd*r*, alltså sådana som undviker gudstjänst med kv*nnl*g* pr*st*r?
* Homofober – vad nu detta än är? Finns fler sjukdomsklassade att räkna in?
* Sådana som alls inte vill gå i bräschen för en modern kyrka utan är nöjda med ”The Good Old Religion”?
* Pedofiler – ”en kyrka som bejakar all kärlek” är målsättningen, så detta är väl oproblematiskt?
* Utövare av tidelag? Bejaka all kärlek!
* Elitkristna?
* Syndare?
* Sådana som säger att kyrkovalet 2025 är en repris på det tyska kyrkovalet 1934? Då och där som tragedi, här och nu som komedi (Marx citerade Hegel så, men citatet har inte kunnat återfinnas, tror jag).
Bara som exempel, Helge! Men hur blir det i församlingen om församlingen öppnar för den här sortens folk och välkomnar?
Man kan gå vidare och fråga hur det rent konkret går till när en folkkyrka ska stå upp för alla kyrkans 5,7 miljoner medlemmar – med kompletteringsfrågan varför uppställningen ska begränsas till medlemmarna? Verkar inte det mesta otänkt – eller ombudsmannatänkt i alla fall?
Jag har just läst Johannes Klenells bok Bananrepubliken Sverige, (Natur & Kultur 2025). Jag inser att fiffleriet är utbrett, en vana de har i Stockholm. De berikar sig och mot den sortens folk finns tydligen ingen som kan försvara oss. Läs boken! Samtala om den. Och ta en banan för att lugna nerverna.
Kyrka & Folk ska man läsa. https://kyrkaochfolk.se/2025/09/19/anders-arborelius-lamna-tillbaka-st-johannes-kyrka/
Det kommer mera!
I december 2024 åkte Catharina Segerbank och Gunilla Svensson Pilefors, kyrkoherde respektive kyrkorådsordförande i S:t Johannes församling, Stockholms stift, till Rom. Mitt på Petersplatsen tilldelades de varsin medalj av påve Franciskus, Frasse alltså för kyrkoförsäljningen. – Det var en stor dag i mitt liv. Jag har beundrat påven i tolv år och sett honom som en förebild. Det känns väldigt ärofullt att ha fått denna medalj, säger Catharina Segerbank.
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/paven-valsignade-kyrkoforsaljning?check_logged_in=1
Gud välsigne Uppdrag Granskning och bevare Bananrepubliken Sverige! Det finns en del omständigheter kyrkovalet inte fokuserat. Jag fattar varför.
Kyrkoherden i S:t Johannes, som berikade sig genom att sälja lägenheten för 7,5 miljoner, var förresten Ingemar Johánsson, (f 1952). Han har pingstvänsbakgrund. De frikyrkliga vet ofta att belöna sig med Svenska kyrkans pengar. Citera mig gärna, men ange då upphovsmannen.
Kyrkovalstider är deprimerande informationsbärande kvalfyllda tider.