Klerikalt om klimateriet

Susanna Birgersson har satt huvudet på spiken, som ni kan se. https://www.gp.se/ledare/kulturarvet-finns-i-narmaste-kyrka.0ab200ed-47a8-4b2c-8870-cadb300868a5

Modéus II har också begått sig medialt både i Barometern (på papper och digitalt) och i Ölandsbladet (digitalt). Jag läste tidningen på papper, känns liksom mer genuint. Det var att läsa en text från en klimatmupp i Miljöpartiet och nu var klimateriefrågan förvandlad till, håll i er, kristendom, dvs kristen tro och kristen praxis. Jag kände självfallet hedningen i mig vakna. Hedningen är den som bokstavligt talat lever på heden, på bystan, till skillnad från det fina folket i staden. Latinets paganus beskriver den som bor på landet. ”Pagan” på engelska är just hedning. Vad utlöste denna insikt om att jag inte är ense med Modéus II?

https://www.barometern.se/2024-12-06/klimatomstallningen-bjuder-in-till-ett-battre-liv/
https://www.olandsbladet.se/2024-12-06/klimatomstallningen-bjuder-in-till-ett-battre-liv/

Då finns det anledning tänka att Modéus II åstadkommit en cirkulärinsändare. Jodå. I Växjö kan den läsas på
https://www.vaxjobladet.se/2024-12-06/klimatomstallningen-bjuder-in-till-ett-battre-liv/
Det stannar nog inte härvid. Fler kommer att sprida finheten över stift och land.

Hade jag inte lyssnat på Kaliber i Sveriges Radio hade jag kanske blivit betryckt. Nej, betryckt är jag redan. Inte bara så att Northvolt dragit iväg med mina skattepengar och pensionsbesparingar och att detsamma tycks ske med det gröna stål, som det inte finns el-kapacitet att tillverka. Dom luras, det är det hela. Upplägget påstås vara klassiskt. Man säljer gröna dunster till villiga investarerare, som gärna offrar mina pengar på klimateriealtatet, en akt som omges av Plussarnas besvärjelser och lovsånger. Ingen rökelse dock – klimatet ni vet!
https://sverigesradio.se/artikel/har-kan-du-lasa-programmet-klimatkatastrofen-del-1-vi-ber-om-ursakt-och-backar
Det hela verkar, förlåt franskan, BLUFF. Men, förlåt, ”en” måste skilja på väder och klimat. Och jag, som håller mig till professor Bengt Lidforss från 1900-talets begynnelse, som skrev att just så här skulle det bli, är stolt över att jag med en så främmande referens (som jag gillar, lundensare som han och jag är!) kan stå det nutida vanvettet emot. Förresten är jag därtill kv*nn*pr*stm*ts*nd*r*. Bara så ni vet – och detta med god skäl!

Det kan inte s k Plussare. De har inte besinnat vad den helige Ambrosius av Milano skrev. ”Du har tagit på dig biskopsämbetet, du sitter i bakstammen på kyrkans skepp och styr upp det mot vågorna. Grip tag i trons roder, så att denna tidsålders svåra stormar inte ken bringa dig ur fattningen.” Plussen – är detta är min fördomsfulla fördom eller om ni vill, min fördom? – seglar med vinden. Bidevind. Om de inte helt enkelt länsar. Jag har dock varit med i HSS, Helgasjöns Seglarsällskap! Jag har förresten varit generaldirektör för Lantmäteriet också, men slapp att under förnedrande former avgå. När jag avgick fick jag lovord och en avskedsgåva. Lantmäteriet finns i, håll i er, Jönköping! Jag ställer inga avgångskrav mot Modéus II, pekar bara på en ledig tjänst… Men vad ska vi med ett Pluss till som inte har ett ord, inte ett enda, att säga om Jesus Kristus – inte ens i advent?

Ni kan läsa själva, men i Persnäs kyrka finns en antik oljebrännare som vaktmästaren oroar sig över. Reservdelar är svåra att anskaffa. Ska nu stiftet ordna annan uppvärmning ska väl Ölands norra pastorat tacka sin egen senfärdighet att lösa problemet för nu kommer stiftet med pengar. För klimatets skull! Hur den andliga och existentiella frågorna i Persnäs därmed löses, vill jag (gamal församlingspräst) gärna å kläm på. Som Modéus II får ur sig: ”Det är väsentligt med konkretion.”

Detta sagt vill Modeus II pepåka, att det är viktigt inte bara med laddstolpar och förnybar energi utan också berättelser om vad en annan framtid kan innebära. Oss emellan, vad vet Modéus II om framtiden? Jag funderar över Syrien och kriget där, jag bjuder mina gäster på finländsk, ukrainsk och litauisk glögg (finländsk, ett russin i vodkan för vi är ett land, ukrainsk två russin för vi två står samman, litauisk för de baltiska staterna är och ska förbli tre) – men hur ska det gå? Läser jag, och det gör jag, Jesaja, blir det alltmer samtida läsning! Kort sagt: Modéus II vet inte ett skit mer om framtiden än vad alla vi andra, som vill veta, vet. Han kan ta sina ”ideologiskt burna framtidsvisioner och stoppa dem i, ja, här räcker inte ens franskan till som språk…) Men vi får det bättre, för vi slipper konsumtion och högt livstempo.

Oss emellan, just detta fasar jag för. Jag vet hur man nackar en höna, men jag vill inte. Nu kanske inte höns räknas som hälsosam mat. Jag gillar inte morötter särskilt mycket heller. Uppleva sport, tycker Modéus II att jag ska göra. Här hålls vi med Böda-Högby entusiastiska idrottsförening (som barnbarnet kallade Böga-Hödby och med Kalmar FF spöade i pojkfotbollen, ”ditt lag morfar!”) och med Persnäs IF. Reparera saker? Det hatar jag, genuint oteknisk som jag är. Hälsa på en förälder? Morsan är död! Och det bästa av allt som biskopsord betraktat: ”vara med i en församling”.

Inte ett ord om Jesus och tro, noterar jag. Jag kan alltså ”vara med i en församling”. Men församlingstillhörighet väljer man bara i – frikyrkliga sammanhang! Jag har varit med i en församling sedan jag föddes: Oskars församling, Jönköpings Sofia, Säby (Tranås), Moheda, Ormesberga, Kalmar, Två Systarrs, Ör-Ormesberga sammanlagda församling i Öjaby pastorat (som sedan blev Växjö domkyrkopastorat, Nordölands, Moheda och Nordölands församling igen. Inget av detta har förtagit något av min existentiella klimatångest! Men jag ser att det fanns en tid när Svenska kyrkan var mer lokal än som en firmabeteckning från Uppsala.

Modéus II blir en kravställare fast han försåtligt kallar det att ”klimatomställningen ställer förvisso krav”. Vad då ”förvisso”? Och så kommer det: ”Jag tror att både du och jag klarar det.” Varför väljer vi under åthävor Plussare som skulle göra sig bättre som försäljare av begagnade bilar? Och varför får jag Miljöpartiets slogans mig till livs av Plusset i Växjö? Jag citerar:
”Så dröm nu en stund. Tänk dig att jorden fått en chans att återhämta sig. Vad ser du framför dig när du blundar och föreställer dig ett liv i en annan framtid? Hur ser dina bidrag för skapelsens bästa ut?”

Jag tänker inte drömma ihop med Modéus II. Jag tänker mig att nyktert och sakligt tolka tidens tecken i väntan på Herren Jesus Kristus. Min polare Jesaja är förvånad över hur lite jag fattar. ”Nå”, svarar jag honom, den gamla profeten, ”så mycket fattar jag att vi ska vänta på en ny himmel och en ny jord”. Och be. Inte skriva korkade insändare i lokalpressen, men väl förkunna evangeliium. Om Plussarna inte gör det, har de blivit Minusar. Ett Pluss som är ett Minus är det ingen riktig glädje med och en sådan behövs inte. För Växjö stift kan man peka på viktiga kyrkliga kriser i Växjö, Jönköping, Nässjö, Moheda och senast Ålem. Modéus II skriver insändare…

Det vare mig fjärran att skriva ”Modéus II är en fåne”. Jag vill inte hamna i klass med Kierkegaard, som om biskop Mynster nog skulle skriva något liknande. Men vore det motiverat att skriva ”Modéus II är fånig”? Det är nog en utsaga som inte kan fällas förrän vi har en klar vision av framtiden. Men då!