Se upp för Fan!

Visst finns det onda andemakter. Bäst för dessa är om analysorden, de som skulle avslöja ondskans spel, uppfattas som tanklösa svordomar, alltså dåligt språkförråd. När en allvarlig kyrkokristen säger ”Se upp för Fan!” är det ingen svordom utan en varning och en maning. Så gör det – se upp!

Demonologin är satt på undantag i vår tid och i Svenska kyrkan. Demonologi är läran om det onda, men detta onda står alls inte frikopplat från Den Onde, Själafienden, Förgöraren. Han – för det är, mina damer, en HANNE, får frågan var han varit och svarar: ”Jag har vandrat kors och tvärs över jorden”. (Job 1:7) Så är det. Han går omkring som ett rytande lejon (1 Pt 5:8) Tekniken är att ta sig in i känslolivet och med känslorna som bas styra tankar, ord och handlingar. Har vi bara bestämt att något är ”behjärtansvärt” och att vi styrs av något vi kallar ”Kärleken”, får inget står detta emot – hur dumt det än kan vara. Och är det riktigt dumt, säger de fromma klarsynt att det är ”Djävligt dumt” för att ange dumhetens ursprung. Tron utrustar oss med ett analysspråk som de använder som lever i uppenbarelsen om det som ännu inte kan ses. (Hbr 11:7) Visshet alltså (Hbr 11:1). Sådant förpliktar.

Jag undrar – översköljd av alla goda förslag om allt som ska göras i denna fallna värld, som rätt obekymrat lever i sin förkrigstid eftersom kriget är geografiskt avlägset och tidsmässigt för vår del bortom vår förståelsehorisont (fast vi skickar trupp till Lettland, som vi också gjorde för rätt länge sedan alltså) – jag undrar om inte vår första kallelse är att tala sanning om eländet och om Jesus.

Den gamla teologiska modellen från Lund innebar, att vi inte behöver tala om lag och krav, för det har folk redan klart för sig. Vi ska tala om evangeliet, ord som ger livsmod. Så blev det. Prästerna talade om evangeliet – fast med betydande osäkerhet. Orden var vackra, det stod klart, men darrningen i rösten förrådde att prästen, som utslungade orden, ändå var lite skrajsen om någon skulle får för sig att fråga om det han sa var sant. Vad sa Bultmann? Vad sa Ingmar Ström? Vad sa professorerna Hedenius och Tingsten? Hur var det med PP Waldenström och försoningsläran? Och vad menade Paulus när det Kyrkan tidigare uppfattat att han menade var politiskt och kyrkopolitiskt inkorrekt? Prästerna visste, att de var ute i ett minfält när de, som de förpliktat sig till, skulle utlägga Ordet ”rent och klart”. Risken är att det i kristen mening blir ”ett Djävla liv”. Att just detta kan tänkas vara alldeles i sin ordning tänker inget Domkapitel. Plussarna, som rent teoretiskt skulle kunna tänka så, är inte selekterade utifrån tanken att de med kräklan ska stå fiendevargar emot. Utifrån förmågan att vara ”Instant Killer” är ingen biskop vald. Den förmåga som främst premiseras är den att springa när vargen kommer (Jh 10:12-13). Alltså får vi leva i en värld där det ter sig omöjligt att skilja Sanningen från lögnen. Sånt gillar Lögnens fader. (Jh 8:44)

Verkar jag bekymrad eller bara så ofrom som ni tror att jag egentligen är? Den ena förklaringen tar inte ut den andra. Jag får problem när Modéus I talar till det s k kyrkomötet att han tror att något håller på att hända. Han uppfattar att det finns ett ökat intresse för andliga och existentiella frågor. https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/arkebiskopens-linjetal-vid-kyrkomotets-oppnande-
Då tänker jag att sånt gillar Djävulen. Det själsfina – typ Dagens Nyheter – utmanar inte Djävulen. Se upp för Fan! – inte minst när han blir själsfin. Ärkeplusset gläds över att Svenska kyrkan är medialt efterfrågad. Han vill inte vara otacksam utan glädjas i nuet. Jag säger ett: Gläd dig, så länge du kan över alla fina siffror du tycker att du har höstat in i Tegnérladorna. Sedan du prästvigdes har Svenska kyrkan tappat 1.2 miljoner medlemmar. (jfr Lk 12:16-21). När du var biskop i Linköpings stift verkar barn- och ungdomsarbetet ha minskat med 76% (2011-2022). Vad ska du säga när det blir storkonflikt och vi står där i en försvarsallians, som skulle hålla kriget borta – men som när kriget kommer, tycks oduglig och innebär, att kriget obönhörligt kommer också till oss. Vi hålls med en Själafiende, som inte på något vis vill oss väl. Skriv bibliskt om Djävulen och Satan i DN så får du nog se på – Fan.

Inte blir det stort bättre när Modéus I, han är från Jönköping, drar fram visionen att alla som vill ska känna sig hemma i Svenska kyrkan. Modéus I – nämnde jag det där med Jönköping? – vill lyfta fram uppgiften att ”hjälpa människor att bejaka den tro man har”. Hjälpismen gillar jag inte. Inte heller det pretentiösa han får ur sig: ”Vi har kunskap och erfarenhet, rummen och mijöerna” och i Svenska kyrkan, folkkyrkan, är det inte en troendekyrka som gestaltas. Det är Institutionen som bär tron, och det gör kyrkan med kristligt självförtroende och glädje. ”De behøver slet ikke tro, Den Danske Folkirke tror for dem” är en hållning jag – misstror. Det betyder på teologisk danska att det som Ärkeplusset säger är ”vrövl”. När Modéus I fått ur sig detta storstilade osanna där ”de kyrkotillhöriga är välkomna att göra sin resa i liv och tro med den relation till kyrkan som de själva vill ha och ha glädje av” är detta en förödande konsumentreligion. En sådan har inget behov av det evangelium som skapar efterföljare och martyrer, det kan en idoit fatta.

Efter detta storstilade tar Modéus I upp det angelägna med det samiska folket. Då står skåningar, blekingar, hallänningar, bohuslänningar, västgötar, ölänningar och östgötar – för att inte tala om alla andra utanför Sápmi – och undrar hur Heinrich Himmlers nazistiska profilfråga kunde bli vår.

Modéus I är inte den som är den. Det fjärde området i hans linjetal (efter samerna!) är ”det ofattbara lidande som krigen i världen åstadkommer”. Han har kommit på att vi måste står på fredens sida. Det betyder, får han ur sig för det femte, att ”alla krafter behövs förstås för att sätta stopp för antisemitism och islamofobi.” Verkligen? Är inte de kristnas i Pakistan och Nigeria rädsla för islam motiverad och borde inte också vi fundera över en politisk islam som fått brohuvud i vårt land? Det tycker jag verkar lika klokt som att överväga att ta en brandförsäkring och alls inte med ett psykiatriskt begrepp ”fobiskt”. Har Ärkeplusset varit i Luton i Londonområdet eller S:t Denis utanför Paris till exempel? Det har jag.

När beredskapsfrågorna kommer upp som sjätte tema i talet är detta en självklar uppgift. ”När läget blir som allvarligast är kyrkans ansvar för att finnas till hands som störst. När vi tar vårt ansvar i totralförsvaret är det för att mninska risken för krig.” Jag har varit pår krigsövningar där fienden bombade Karlshamn och sprängde kärnladdning över Kalmar efter gasanfall mot Ölandsbron. Nu tror jag det tänks över hur det blir om eller när Ölandsbron sprängs. Hur tänker sig Ärkeplusset att ”självklarheten” att möta människors behov då ska tas? Vi har inte ett kyrkoliv som klarar detta ens i fredstid! Jag tröstas av Predikaren: ”Ju fler ord, desto större tomhet.” Pred 6:11 Und der Teufel lacht dazu.

Vad borde sagts? Kanske detta: Gott folk, vi har haft fred och goda år utan att besväras av tanken att detta är Guds gåva till oss. Under tiden har själva Fan, Satan, Djävulen, vandrat kors och tvärs över jorden. Svenska kyrkan har inte hållit fast vid det Livets Ord som är det enda Djävulen måste vika för utan – och det är Djävligt listigt – nöjt sig med MTD-religion; Moralistisk Terapeutisk Deism. MTD-religionen kan inte stå Djävulen emot, så se upp för Fan! Ärkeplusset räddar ingen från den eviga döden med ett vänligt MTD-program, där medborgare är ”välkomna att göra sin resa i liv och tro med den relation till kyrkan som de själva vill ha och ha glädje av. Kristen tro vänder perspektivet bort från mig till Gud Fadern, hans Son och hans Ande, som vill ge mig den livsrelation som Treenigheten själv har glädje av. Så, se upp för Fan! Han vill lura bort dig, vända perspektiven bort från Gud och kvar står du med sig själv ihop med Ärkeplusset och en hoper andra Plussare. Hur kul på en skala till två kan det vara? Och var befinner ni er då?